2017. február 6., hétfő

A zalai havasokban: Valkonya - Petrikeresztúr

7. szakasz: Valkonya - Petrikeresztúr, 2017. január 28.
Run the Map: 53 km, +1150 m
Runkeeper: 51.24km, +1090 m

7. szakasz letölthető térképe

Azt gondolom (és ebben futótársaim is egyetértenek), hogy terepen futni, túrázni nem csak tökéletes körülmények (időjárás, talajviszonyok) között lehet, hanem érdemes „szinte”mindig elindulni és kihívásként, kalandként tekinteni az eltervezett távra a kevésbé kedvező előjelek esetén is. Nyilván a homokvihar - ónoseső kombó nem tartozik ezen esetek közé, de már többször bebizonyosodott, hogy az erdő mindig ad valami pluszt, ha nem is tökéletesek a feltételek. Így volt ez ezen a januári szombaton is.
Zalában masszív hóhelyzet (10 -15 cm) volt még a földeken, erdőkben és napközbenre is határozott mínuszokat (mínusz 4-5 fok) és ködöt jósoltak szombatra. De ez nem szegte kedvünket, csak bepakoltunk néhány cserezoknit, plusz felsőt, ilyesmiket.

Ez alkalommal újra 3-an vágtunk neki a feladatnak, ami kifejezetten jól működött, ismét! Milán és Gábor reggel felvettek engem szüleim házánál, ahol hátrahagytam kis családomat, majd elautóztunk Valkonyára a Rockenbauer Pál kulcsosházig, ahol is a decemberi szakaszt befejeztük.

Lassú cihelődést követően (azért a mínusz 6-7 fok nem volt vonzó futós cuccban:) kipattantunk a kocsiból, majd egy túratársasággal (akik szintén a kéken mentek) folytatott rövid eszmecserét követőn elindultunk Borsfa irányába, a mai 50 km-esre tervezett etapra.

Valkonyai temető mellett elhaladva egy szép erdőben, majd zártkertek között értük el az első gerincet. Utána jött az első olyan szakasz, amelyektől  - bevallom férfiasan -  komolyan fostam. Teljesen nyílt terep, fák sehol, amin jelzések lehetnek, csak hó, meg szürkeség… Szerencsénkre volt egy letaposott keréknyom, ami irányba Borsfa felé vezetett, így jobb híján azt követtük, aztán a következő erdősáv szélén meglett a Kék jel is.

Borsfa faluban a fő utcán (Kossuth utca) jobbra fordultunk, majd arról balra letérve indultunk ki a faluból egy szőlőhegyre vezető mélyúton. Közben kaptunk egy kedves invitálást egy forraltborozásra egy helyi házaspártól, akik szintén a Kékek „túráztak”, igaz csak a pincéjükig. Azt nem mindig észleltük, hogy a hó alatt milyen terepen haladtunk (aszfalt, beton, köves, vagy földút, de ez most nem is számított. A hó keményre volt fagyva mindenhol, így igencsak jól jöttek a terepcipők! Teszteltük is a márkákat rendesen.

Néhány kilométer múlva meg is érkeztünk Kistolmács faluba, majd a falun végighaladva a Kistolmácsi tóhoz. Útközben találkoztunk 3 őzzel, akik tőlünk 5-10 méterre futottak át az úton, de lefotózni sajnos nem tudtuk őket, mert ilyen hidegben inkább a zsákokban voltak a masinák.

Ez a tó egy nagyon szép völgyben terül el, ami így havasan, deresen is nagyon jól nézett ki. Nyáron lehet fürdeni, csónakázni, ajánlom mindenkinek. A tó mellett ismét megfigyelhettük a Zala megyére jellemző RPDDK táblákat, amelyek teljesen más típusúak, mint a többi megyében.

Ez azért van így, mert állítólag Zalában nem kaptak rá pénzt, vagy nem pályáztak, stb. és külön fejlesztették a Kék útvonalát. Mindenesetre szerintem itt is jól van jelölve, eddig nem voltak rossz tapasztalataink. A tó mellett található a Tó-büfé, nyilván, ahol a bejárati ajtó mellett van a pecsét dobozka. Annak rendje és módja szerint adminisztráltunk is egyet. Ja igen. Ezen a szakaszon a pecsételés állandó döntések elé állítottak minket, ugyanis ún. opcionális pecsétpontok vannak végig. Vagyis, vagy az egyik faluban pecsételsz  , vagy a másikban, a füzetben csak egy rubrika van. Így volt ez itt is. Vagy Kistolmácson pecsételünk, vagy az ezt követő Bázakerettyén a B-24 sörözőnél.

Bázakerettyét egy kb. 3 km hosszú betonúton értük el, majd végigkocogtunk rajta egészen a templom-kocsma-iskola központig, ahol megcsodálhattuk a zalai olajtermelés technológiai magasságának kiteljesedését, a „bólogató olajkutat”.

Őszintén szólva ezek a falvak, így télen, nem a legszebb oldalukat mutatják, sőt kifejezetten lehangolóak, de hát nem is számítottunk fesztiválhangulatra J
Bázakerettyét követően egy szűzhavas emelkedő nehezítette meg az előrejutásunkat, majd a gerincen balra fordultunk, ahol is jobbra kellett volna, így néhány száz métert még rá is pakoltunk. De nem aggódtunk, mert ezen a szakaszon nem lehet nagyon (csak kicsit) eltévedni, mert igazából egymástól 3-5 km-e  lévő falvak  között mozog az ember és ha nagyjából tudja, hogy merre tart, akkor előbb-utóbb meglesz a következő települést. Perszte így hóban, hidegben nem szerettünk volna túl sok felesleges kilométert rátenni. Itt jegyezném meg, hogy az előzetes félelmeim egyáltalán nem igazolódtak be, ugyanis nagyon komfortosan érzetük magunkat. Egyikünk sem fázott , nem áztunk be, szóval jól éreztük magunkat. Azt figyeltük csak meg, hogy a völgyekben mindig jóval hidegebb volt, de utána mindig egy emelkedő jött… J

Szóval jó hangulatban, villanyoszlopokat követve, letaposott szekérúton értük el a Lispei kilátót, ami szintén egy kb. 100 méteres letérés a Kékről.

De megéri, mert szép a kilátás….., gondolom:)

Mondjuk úgy, hogy nem a messzi távolban kerestük a szépséget, hanem hozzánk közelebbi dolgokban láttuk meg azt, amiért érdemes télen is terepen futni…. Pl. Milán szakálla is jól mutatott.

Lispeszentadorján faluban lévő pecsétpontot nem is kerestük, mert az kitérő lett volna, meg a következő faluban, Lasztonyán akartunk pecsételni. A faluból kiérve egy ideig aszfalton futottunk, majd arról jobbra letért a Kék és egy meredek kaptatón, taposott ösvény híjján, fától-fáig haladtunk, amíg el nem értük a gerincet.
Ez volt az egyik legszebb erdő, amit eddig itt Zalában láttunk. A hatalmas, egészséges bükkfák által körbevett Torhai forrás és környéke nagyon jó hangulatú hely, a kis víztározóval, erdei faházzal (ahol bivakolni is jól lehetne).

A forrás után pár száz méterrel kereszteztük a Lispe-ről kijövő aszfaltutat, majd megint a bükkösben emelkedtünk egészen a lasztonyai kilátóig, ami ugyanúgy néz ki mint a Lispei.  Sőt talán lehet is látni egyiket a másikból, de sajnos ez nekünk most a köd miatt nem adatott meg.

Hát Lasztonya sem az a nyűzsgő, fejlődő világváros…

Pecsételtünk, meg ettünk egy gyorsat a lecsattant önkormányzati épület mellett, aztán nekivágtunk egy nagyon szép, nagyon jól futható 10 kilométeres útnak egészen Szentpéterföldéig. Széles jól letaposott erdészeti úton haladtunk az erődben a Nyírlakosa gerincén, majd arról letérve.

Komoly fakitermelés is folyt és hát fáztak a jó munkás emberek, így gondoskodtak arról, hogy nehogy kihűljön egyik-másik idő előtt!

A Szentpéterfölde előtt áll egy szép erdészház, előtte tó. Az erdészház környékén most nem volt mozgás, de nem régen lehetett egy komoly vadászat, mert a terítékek vérfoltos maradványa még ott éktelenkedett a havon. Ezt érzékelhették a vadak is, mert 3 jól megtermett szarvas futott velünk szemben az erdő szélén, akik közül az egyik sajnos neki is szaladt a drótkerítésnek, de aztán megtalálta a helyes utat, mindezt tőlünk 10-15 méterre.

Délután ¾ 2-re értünk be végül is Szentpéterföldére, azaz kb. 32 km-t  megtettünk kevesebb, mint 5 óra alatt, vagyis bőven tudtuk tartani a tervezett tempót, köszönhetően a vártnál jobb körülményeknek.  Megebédeltünk, pecsételtünk és már robogtunk is tovább.

A falusi házak között aszfaltúton hagytuk el a települést, majd a dombtetőn jobbra fordulva néhány pince mellett elhaladva indultunk következő település, Rádiháza irányába. Itt már Gábor le-le maradt, de amíg mi megálltunk fotózni, nézelődni, ő pikk-pakk utolért minket, majd elsuhant mellettünk. Így haladtunk folyamatosan.

Rádiháza előtt a Gáni-hegy, volt Gizellapuszta présházai között baktattunk, majd egy óriási szőlőprésnél balra fordulva lecsúszkáltunk a rádiházi méneshez. Ez a szakasz teljesen le volt fagyva, nem is értem miért nem zakóztunk egyet sem, de végül is épségben leértünk. A ménes nagyon jól mutatott,  40-50 ló álldogált a hóban és meg sem moccantak, csak bambultak a szürkeségbe.

Rádiházán egy gyors bal-jobb kanyarkombinációt követően már a vasútállomáson voltunk, ahol szintén van egy pecsét, de mivel mi már ezt az előző faluban megtettük nem is álltunk meg (csak Milán).

Rádiházán volt az a pont, ahol el kellett döntenünk, hogy meddig megyünk aznap. 38 km-nél voltunk és vagy 44 km-nél, Zalatárnokon kiszállunk, vagy elmegyünk Petrikeresztúrig, ami onnan még 7 km. Milánnal kicsit győzködtük Gábort, hogy menni fog még világosban a 13 km (2 óránk volt még), így végül is felhívtam feleségemet és Petrikeresztúrt adtam meg neki, hogy oda jöjjön értünk 5 órára.

Rádiháza után egy darabig betonúton haladtunk a mezőgazdasági épületek, istállók  között, majd egy akácosba fordultunk le, amin keresztül gyorsan meg is érkeztünk Szentkozmadombja nevű kis településre, majd onnan egy nyíl egyenes úton be Zalatárnokra. Gábor megint „taktikusan” lemaradt egy kicsit, így Zalatárnokon Milánnal mi először jobbra fordultunk és elfutottunk a kocsmáig, majd onnan vissza mentünk és a helyes irányt követve az elágazótól 20 méterre megálltunk a bolt előtti pecsételőpontnál. A kocsmás kitérőnek két előnye is volt: a szombat délutáni törzsközönség megcsodálhatott futócuccban és vehettem egy üveg meleg jegesteát:).

Gábor;
Már reggel jeleztem, van fejlámpám csak elem nincs benne, meg kellene valahol állni vagy nem megyek sötétbe (jó kis kifogás:). Persze sehol nem vettem elemet:). Sőt indokot is találtam a lemaradásra, hisz előre engedve társaimat, Én legalább nem tévedtem el és mentem plusz métereket, mintahogy Zalatárnokon is történt. Beérve a hosszú egyenesről Zalatárnokon egy T elágazásba ismét két pecsételési lehetőség van, az egyik jobbra (600 méteres kitérő a kocsma, és Milánék arra futottak) a másik pecsét balra 70 méter ami egyébként az útvonalon van egy bolt előtt.

Itt jegyezném meg, hogy teljesen helytelen módon alig ittunk aznap. Talán Gábor ivott egyedül normálisan, kb. 3 litert, mi Milánnal megálltunk egész nap 1-1,5 liter folyadéknál. (Én ezt másnap éreztem is. ) Egyetlen magyarázaton az, hogy baromira nem volt kedvem mínusz 5 fokban jégkását szopogatni a kulacsomból… J
Szóval Zalatárnok utcáit elhagyva egy mezőgazdasági telep kerítésén belül haladva, majd két erdősáv közötti  nyiladékban kocogva elértünk szerintem egyik legjobb részéhez az egész túrának!

Egy viszonylag nagy gabona mezőn keresztül vágott át a kék jelzés. A felfestések  kis oszlopokon voltak, amelyek mondjuk egy komolyabb hónál már nem látszódtak volna, de így azért lehet követni. A Delta című ismeretterjesztő műsor főcímzenéje jutott eszembe, amikor az az expedíció megy egy k… nagy havas mezőn a szürkeségben. Visszanézve a főcímet, sokkal jobban voltak a körülményeink, de én már kezdtem úgy érezni magam:).

A havas mező szélén balra fordulva egy kerítésen át kellett mászni, majd 10-15 perc erdei utakon való kanyargás után már be is értünk a Csőszi-hegy présházai közé.

A présházak után egy mélyútban kezdtünk Gáborral ereszkedni, amikor hátulról Milán utánunk kiabált, hogy ne arra menjünk, mert a Kék jobbra letér és bevisz a  dzsindzsába. Mi „jó kéktúrázóként” vissza mentünk és a helyes útvonalat követve, a bokrokkal dzsungelharcot vívva, mentünk lefelé a frankó, letaposott szekérúttal párhozamosan, attól kb. 10 méterre…. A kettő út nyilván ugyanoda ér ki, de sebaj.
Egy betonúton, vagy inkább annak jeges felületén lecsusszantunk Petrikesztúr határába a focipálya mellé, ahonnan láttunk, amint feleségem éppen megérkezik az autóval a faluba, pontosan 5 órára. Soha nem időzítettünk ennyire jól.

A templomnál találkoztunk, gyors fotó a falutáblánál, aztán már száguldottunk is vissza Valkonyára, ahol is Gábor autóját hagytuk. Ezúton is köszönöm Csillának a logisztikai segítséget, a kólát, meg a meleg pogit, amivel várt minket. Sokba fog ez nekem kerülni…

Ez a szakasz is nagyon jó emlék marad, hiszen soha eddig nem futottam még ekkora távot (53 km lett végül) végig mínusz 5-6 fokban és  hóban. Főleg úgy, hogy minden percét élveztem!